Lucka 20 - Mina jultraditioner

Idag tänkte jag berätta lite om mina jultraditioner!
 
Dagen innan julafton äter jag och min familj alltid julbord här hemma. Då äter vi allt det klassiska: köttbullar, prinskorv, julskinka, sill, rökt lax, rödbetssallad och så vidare. Jag gillar dock inte allt av det, haha. Sill till exempel, usch!
 
Vi har alltid en äkta julgran, en vanlig (som sticks, barrar och verkligen luktar gran ni vet? Inte t.ex. en mjuk kungsgran) och den åker alltid jag, min syster Evve och pappa och hämtar hem. Evve och jag väljer granen, och pappa kommer med synpunkter på om den är för hög och kommer slå i taket eller inte, haha.
 
Julgranen tar vi in i huset och klär några dagar innan julafton. Evve och jag sköter pyntandet, och på senare år har vi verkligen ansträngt oss för att göra granen fin! När vi var små hängde vi upp allt julpynt som vi hade, inklusive hemmagjorda karamellsmällare och påskägg som råkat hamna i julpyntslådan av misstag.
 
På julafton öppnar vi paket hemma. Oftast direkt efter frukost! Jag brukar också hänga upp en julstrumpa och i den får jag ett litet paket som får öppnas innan frukost, haha.
 
Runt 13.00 på julafton åker vi iväg för att fira jul ihop med släkten! Min släkt är liten, i år lär vi bli som minst 7 personer och som mest 11. Det brukar variera vem vi är hemma hos! Vi äter först risgrynsgröt till lunch (eller så kanske det är nu vi äter julbord?), sen tittar vi på Kalle Anka och efter det öppnar vi paket. Sen äter vi julbord (eller rysgrynsgröt, jag kommer inte ihåg vilken ordning vi äter i, haha) och sen rullar bara kvällen på!
 
Bild från julafton 2012! Kommer ni ihåg att jag hade gjort en permanent lila dip dye som satt som berget det året? Hihi. Men fin var den! Hur som helst, såhär såg alltså både jag och granen ut julen 2012!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0