Lucka 14 - Snöflingor på bloggen

Något som är väldigt mysigt att ha på bloggen så här års är ju ett snöfall! Så här får ni koden av mig för att fixa ett sånt snöfall som jag har på min blogg! Efter varje rad i koden står en beskrivning på vad de olika siffrorna gör, så det är bara att ni ändrar sifforna tills ni får som ni vill ha det.
 
Hela koden nedanför ska klistras in i varje kodmall på bloggen ovanför </head>, den raden finns i den övre delen i kodmallen.
Här kommer koden!
 

<script type="text/javascript">

Width =1200; // ange bredden på sidan som ska snöas in...

Height =1700; // ange höjden på sidan som ska snöas in...

Count =50; // antal snöflingor OBS! ange inte för stort antal!

MaxStep=3; // max steg i rörelsen

MinStep=1; // min steg i rörelsen

MaxFlake=15; // max storlek på snöflinga

MinFlake=7; // min storlek på snöflinga

 

PosX = new Array();

PosY = new Array();

StepX = new Array();

StepY = new Array();

StarSize=new Array();

 

for (i = 0; i < Count; i++) {

PosX[i] = Math.random()*Width;

PosY[i] = Math.random()*Height;

StepX[i] =MinStep+Math.random()* -MaxStep;

StepY[i] =MinStep+Math.random()* MaxStep;

StarSize[i]=MinFlake+Math.random() * MaxFlake;

 

document.write("<div id='Obj" + i + "' style='position:absolute; left:0px; top:-20px; z-index:10000; visibility:hidden; color:#fff; font-weight:normal; font-family:Verdana; font-size:"+StarSize[i]+"pt'>•</div>");

}

 

function animate() {

for (i = 0; i < Count; i++) {

PosY[i] += StepY[i];

PosX[i] += StepX[i];

 

document.getElementById("Obj"+i).style.visibility = "visible";

if (PosY[i] > Width || PosX[i] > Height || PosX[i]<0) { // starta om från toppen av sidan när mitten nås

PosX[i] = Math.random()*Width; ///2

PosY[i] = -20;

StepX[i] = MinStep+Math.random()* -MaxStep;

StepY[i] = MinStep+Math.random()* MaxStep;

}

 

document.getElementById("Obj"+i).style.top = PosY[i] + "px";

document.getElementById("Obj"+i).style.left = PosX[i] + "px";

}

setTimeout("animate()", 50);// hastighet

}

 

setTimeout("animate()", 1000);

 

</script>


Kommentarer
Postat av: Ida

Ååh! Så mysigt det är att ha snö på bloggen!
Kram!

2012-12-14 @ 14:00:29
URL: http://idazarins.devote.se
Postat av: emma (:

vad ledsen jag blev nu, jag hittar ingenstans att fixa det :(
jag fattar inte inställnings-grejset på bloggplaten.se.... :(

2012-12-14 @ 16:06:35
URL: http://imawesomeandurenot.bloggplatsen.se
Postat av: ida

skulle du kunna fixa de på min blogg ?
jag fattar ingenting när de gäller design och alla koder ;/

Svar: Javisst, det kan jag göra! ^^ Det är bara att du mejlar mig med inloggningsuppgifter!
Felicia

2012-12-14 @ 16:14:06
URL: http://matssonsweeet.blogg.se
Postat av: Julia

Tack så jätte mycket för tipset! Har velat ha det länge :) Thanx.
Kram!

2012-12-14 @ 17:38:45
URL: http://juliiseen.blogg.se
Postat av: Alicia

TACKTACKTACK! ♥
Ni som inte vet hur man gör!?
Kontakta min blogg, så kan jag fixa in det på eran blogg!

2012-12-16 @ 09:34:33
Postat av: Saga:)

Hur gör man på devote?

Kram<3

2012-12-16 @ 19:44:26
URL: http://sagaaslife.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0